marți, 18 octombrie 2011

Din arhiva shareconomy

Aceasta postare am adus-o de pe celalalt blog al meu: http://shareconomy.blogspot.com, pe la inceputurile mele in domeniul permaculturii. M-am gandit ca shareconomy sa ramana un blog dedicat economiei, iar despre permacultura sa vorbesc doar aici:

Am trecut la fapte! (martie 2011)


Sâmbătă am profitat de imblanzirea vremii de afara si am facut o vizita la terenul pe care voi experimenta permacultura. Am luat cat mai multe repere si am reusit sa finalizez o schita cât mai amplă a terenului și a ceea ce se afla pe el în acest moment:

Terenul prezinta o multime de provocari. Pe de o parte forma lui este una ingusta si lunga, ceea ce face foarte dificila daca nu imposibila crearea unui microecosistem. Calea ferata aflata in nord, prezinta ceva inconveniente, pe langa poluarea fonica produsa de tren, mai exista si poluarea creata de curentii de aer facuti de tren, care plimba tot felul de gunoaie, aruncate fie de pasageri, fie de oamenii locului. De asemenea, ar mai fi si vantul si cred ca si unii vecini pot crea probleme. Vom vedea insa pe parcurs cum vom rezolva aceste probleme.
Pana una alta, anul acesta este in principal unul in care voi observa si voi incerca sa schitez un proiect cat mai bun de organizare a terenului respectiv dupa principiile permaculturii.
M-am hotarat insa ca pe parcursul observatiilor sa mai fac si experimente si sa produc cate ceva. Pe langa pomii fructiferi (mar, par, prun, nuc) ce se gasesc pe teren, intentionez sa mai cultiv cateva plante anuale si perene.
Pentru inceput m-am hotarat sa amenajez cateva parcele in curte, langa casa, asa cum se vede in schita:
In total, parcelele A, B, C si D, au aproximativ 60 mp. Pe ele voi semana un mix de seminte care cuprinde salate (doua soiuri), ridichii de luna (doua soiuri), ceapa, praz, morcovi, pastarnac, spanac, conopida, trifoi, macris, sparanghel si ceva flori.
Sambata am inceput amenajarea parcelei B, pentru ca acel loc era cel mai insorit si acolo se topise aproape toata zapada.
Am marcat o sectiune dreptunghiulara de 2 pe 5 m. Am tăiat ultimele ramasite de buruieni uscate ramase din toamna, cu singura unealta disponibila la fata locului, o sapa obosita. Operatiune care a durat mai putin de 20 minute. Apoi am asternut cartoane si ziare pe care am reusit sa le gasesc. Cu putin noroc, am acoperit aproape toata suprafata delimitata. Peste cartoane am imprastiat ceva resturi din bucatarie, iar apoi am facut un pat din buruienile uscate stranse cu grebla de pe parloaga.


Operatiunea grebla a fost deosebit de istovitoare, pentru ca aveam o grebla cu o coada scurta, de numai 1 m. La fel de istovitor a fost si caratul fanului acela imbibat de apa, precum si udatul cu galeata, cu scos apa din fantana. Deocamdata astea sunt conditiile.

Totusi nu am fost foarte multumit de calitatile stratului de mulci adaugat. Se pare ca nu am toate ingredientele necesare pentru a face un astfel de strat inalt de calitate. Prin urmare acesta va fi si primul si ultimul pe care il voi face in aceasta primavara. Altele voi mai face abia la toamna, cand voi avea frunze din belsug si dupa ce voi fi facut ceva compost.

Pentru celelalte parcele mi-am propus sa experimentez alte tehnici. Pe A intentionez sa aplic doar o curatare superficiala cu sapa, fara sa intorc pamantul, fara sa merg in adancime. Solul e suficient de afanat si pare a fi foarte bogat pentru ca a fost lasat parloaga timp de cativa ani. Deci tot de am de facut este sa culc uscaciunile ramase in picioare si sa arunc semintele.

Pe parcela "C" intentionez sa seman asa cum e, fara sa fac nicun fel de lurare, pur si simplu voi arunca semintele si atat.

Parcela D va fi semanata mai tarziu, pe la inceputul lunii aprile, iar pana atunci sper sa reusesc sa imi cumpar o cazma (sau sa imprumut una de undeva). O treime din parcela intentionez sa o sap traditional la cazma, intorcand pamantul, o alta treime intentionez sa o sap cu cazmaua dupa o alta tehnica ce nu implica intoarcere ci doar afanare in adancime, iar cealalta treime cred ca o voi amenaja cum am amenajat parcela A, adica o curatare superficiala.

Mixul de seminte l-am facut deja si l-am impartit pe parcele. De semnanat voi semana esalonat, la aproximativ 1 saptamana, astfel incat sa nu se faca toate legumele deodata. Oricum, in mix sunt legume care rodesc la intervale diferite si care au ritmuri de crestere diferite. De aceea imi permit sa le seman destul de des. Astfel incat voi concentra pe 60 mp, productia ce ar fi obtinuta de pe 300 mp in sistem traditional pe randuri.

Ramane doar sa asteptam si sa vedem rezultatele. Primele vor veni probabil chiar in aprilie, dar rezultate concludente vom incepe sa avem abia de prin iunie.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu